INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Jerzy Sienkiewicz      Jerzy Sienkiewicz, frag. portretu Olgi Boznańskiej z 1935 r.

Jerzy Sienkiewicz  

 
 
1897-03-28 - 1980-11-09
Biogram został opublikowany w latach 1996-1997 w XXXVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sienkiewicz Jerzy (1897–1980), historyk sztuki. Ur. 28 III w Brześciu nad Bugiem, w zbiedniałej rodzinie szlacheckiej; był synem pracującego w kolejnictwie Józefa (zm. 1905) i nauczycielki Franciszki Seweryny z Wyrzykowskich (zm. 1940).

Do r. 1915 S. uczęszczał do szkoły Mariana Rychłowskiego w Warszawie. Był przed pierwszą wojną światową członkiem «Zarzewia», a po jej wybuchu członkiem Polskiej Organizacji Wojskowej. W lecie 1915, na wakacjach spędzanych na Polesiu, został zatrzymany pod zarzutem szpiegostwa, wywieziony i osadzony w cytadeli w Kijowie. Po zwolnieniu udał się do Moskwy, gdzie w r. 1917 zdał maturę w polskiej szkole Centralnego Komitetu Obywatelskiego i rozpoczął studia na wydz. filologicznym uniwersytetu moskiewskiego. Wstąpił następnie do zorganizowanego (1917) przez gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego I Korpusu; pełnił służbę kurierską między polskimi jednostkami wojskowymi. Po powrocie do kraju w r. 1920 brał udział w wojnie polsko-sowieckiej, dosłużył się stopnia porucznika w 7. P. Ułanów Lubelskich. W l. 1922–3 znów był w Moskwie, tym razem jako referent muzealny Polskiej Komisji Rewindykacyjnej. W Warszawie kontynuował studia historii sztuki, dn. 16 XI 1928 doktoryzował się na podstawie napisanej pod kierunkiem Zygmunta Batowskiego monografii Antoni Brodowski 1784–1832 (nie druk., rkp. w IS PAN). Równocześnie pracował zawodowo: w l. 1924–6 jako kierownik inwentaryzacji dzwonów zabytkowych w Dyrekcji Zbiorów Państwowych, w l. 1926–30 jako asystent Batowskiego na Uniw. Warsz. (prowadził ćwiczenia ze wstępu do historii sztuki). L. 1930–32 spędził na stypendium Min. WRiOP za granicą, podróżował po Niemczech, Holandii i Belgii; głównie przebywał w Paryżu, gdzie uporządkował i katalogował zbiory graficzne Biblioteki Polskiej. Zbliżył się tam do polskich malarzy, m.in. do Tadeusza Makowskiego, z którym spędził wakacje 1931 r. w Massais i wymieniał listy. W r. 1933 po śmierci Makowskiego S. wygłosił o nim prelekcję i wspomnienie w Inst. Propagandy Sztuki (IPS), a w r. 1936 zorganizował tam wystawę artysty i opracował oraz wstępem opatrzył jej katalog. Zbierał też materiały do zamierzonej monografii Makowskiego, której jednak nigdy nie napisał. W l. 1933–7 pracował w Wydz. Sztuki Min. WRiOP jako referent sztuk plastycznych. Parokrotnie wyjeżdżał wówczas za granicę, m.in. w r. 1935 był znów w Paryżu, gdzie poznał bliżej m.in. Olgę Boznańską, której pozował do portretu.

Właściwe powołanie i umiłowanie znalazł S. w pracy muzealnej. Od grudnia 1935 należał do Rady Muzealnej przy Muz. Narodowym w Warszawie, od r. n. współpracował z nowym dyrektorem Muzeum Stanisławem Lorentzem. W r. 1937 został kustoszem Galerii Malarstwa Polskiego od czasów Stanisława Augusta, którą zbudował od podstaw i postawił na wysokim poziomie. Ideą S-a było uwydatnienie dorobku malarzy najwybitniejszych wedle kryteriów «jakości malarskich» (Antoni Brodowski, Piotr Michałowski, Henryk Rodakowski, obaj Gierymscy). Spośród artystów współczesnych, obok Boznańskiej i Pankiewicza, po raz pierwszy zaprezentował w większej skali twórczość Władysława Ślewińskiego, Witolda Wojtkiewicza, T. Makowskiego i Zygmunta Waliszewskiego. W r. 1938 ukazał się doskonale przez S-a przygotowany Katalog Galerii Malarstwa Polskiego oraz katalożek Akwarele i rysunki XVIII–XX w. Równocześnie S. urządzał w Muzeum i IPS wystawy monograficzne z naukowymi katalogami opracowanymi sumiennie i nowocześnie. Wyróżnić trzeba Malarstwo warszawskie pierwszej połowy XIX w. (W. 1936, IPS), Pamięci Artura Grottgera. W setną rocznicę urodzin (W. 1938, Muz. Narodowe w W.) oraz pionierską ekspozycję Adam Chmielowski, brat Albert (W. 1939, Muz. Narodowe w W.). Prowadził także działalność pedagogiczną: w l. 1935–6 miał wykłady w Szkole Sztuk Pięknych im. W. Gersona, w l. 1937–9 na kursach wakacyjnych w Krzemieńcu oraz dla cudzoziemców w Zakopanem.

W pierwszych latach okupacji niemieckiej S. nadal pracował w Muzeum przy zabezpieczaniu i rejestracji obiektów muzealnych. W r. 1940, kiedy w siedzibie Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) okupanci urządzili «Dom Niemieckiej Kultury», S. zwiózł do Muzeum zbiory TZSP, kierował również zabezpieczeniem kolekcji Raczyńskich z Rogalina, a także dzieł należących do «osób prześladowanych przez hitlerowców», tj. przede wszystkim Żydów.

W r. 1942 S. opuścił Muzeum. W l. 1943–4 wykładał dzieje malarstwa na studium historii sztuki na tajnym Uniw. Warsz.; zarazem działał w konspiracji politycznej. Był czynny (używał wówczas nazwiska Romuald Poczapowski) w zespole sztuk plastycznych, komórki wchodzącej w skład działu kultury i sztuki (kierownik S. Lorentz) Dep. Oświaty i Kultury Delegatury Rządu na Kraj. Działał też w referacie «999» (krypt. Korweta), który w r. 1942 stał się jednym z referatów Wydz. Bezpieczeństwa i Kontrwywiadu Komendy Głównej Armii Krajowej; zadaniem referatu było zbieranie informacji o działalności organizacji lewicowych, przede wszystkim komunistycznych; «Korwetą» kierował grafik Stanisław Ostoja-Chrostowski, zastępował go historyk sztuki Michał Walicki. Spotykali się m.in. w mieszkaniu Chrostowskiego i u S-a przy ul. Nowogrodzkiej 44 m. 3. Również mieszkanie S-a w Milanówku stało się po powstaniu warszawskim w r. 1944 «Kwatera» dla grupy muzealnej wybierającej się codziennie do palonej Warszawy, aby ratować i wywozić zabytki. W czasie okupacji S. wykazywał wielką odwagę, zapobiegliwość i poświęcenie.

Po wojnie, w r. 1945 S. powrócił do pracy w warszawskim Muz. Narodowym. W r. 1946, wraz z Juliuszem Wiktorem Gomulickim i Zofią Rothertową, opracował Katalog wystawy Cyprian Norwid w tymże Muzeum (W. 1946); napisał też szkic Norwid malarz, ogłoszony w wydawnictwie „Pamięci Cypriana Norwida” (W. 1946). W r. 1949 został aresztowany pod zarzutem współpracy z Niemcami w czasie okupacji (m.in. z Walickim i Zembrzuską). Skazany przez sąd wojskowy na 4 lata więzienia, odsiedział cały (z nawiązką nawet) wyrok w więzieniu przy ul. Rakowieckiej w Warszawie. W więzieniu prowadził pogadanki o sztuce dla współwięźniów, notował uwagi do jednej z zamierzonych, a nie napisanych książek – «Warszawa w malarstwie». Okresowo pracował w Drukarni Skarbowej na terenie więzienia. Wyszedł z więzienia w r. 1953. Do Muzeum już nie mógł wrócić, z pomocą przyszedł mu Juliusz Starzyński, dyrektor Państwowego Instytutu Sztuki (PIS, od r. 1959 IS PAN), zlecając przygotowanie wystawy rysunku polskiego, która odbyła się w r. 1954 w Muz. Narodowym w Poznaniu. Od 1 XII 1955 do 30 IX 1957 był kustoszem Gabinetu Rycin Muz. Narodowego w Poznaniu i równocześnie od 1 VIII 1955 pracował w PIS, początkowo jako adiunkt na pół etatu, dn. 1 VII 1957 przyznano mu tytuł profesora nadzwycz. W Instytucie pełnił różne funkcje, m.in. kierownika Pracowni Historii Sztuki XIX w. oraz zastępcy Starzyńskiego jako kierownika Zakładu Teorii i Historii Sztuki. Z dn. 1 I 1967 Starzyński odwołał S-a ze wszystkich tych funkcji «z powodu trwałej niewydolności organizacyjnej», równocześnie przyznając S-owi «dodatek specjalny» i wyrażając zgodę na pracę w domu. Dn. 27 IX 1967 Urząd Rady Ministrów przyznał S-owi «rentę specjalną z tytułu zasług własnych», dn. 31 XII t. r. S. przeszedł na emeryturę.

W IS PAN S. pracował przede wszystkim nad twórczością Piotra Michałowskiego. W r. 1956 zorganizował w gmachu TZSP świetną monograficzną wystawę artysty, polemizował z Tadeuszem Dobrowolskim nad kwestiami szczegółowymi, m. in. nad datowaniem prac (Droga do Michałowskiego, „Sztuka i Krytyka” 1957 nr 2), w r. 1964 wydał monumentalną publikację Piotr Michałowski (przy współudziale J. Zanozińskiego i J. Michałowskiego). W r. 1970 wyszła, jako pokłosie poznańskiej wystawy, książka S-a Rysunek polski od Oświecenia do Młodej Polski (przy współudziale J. Derwojeda). W r. 1956 S. wyjechał z ramienia PIS-u do ZSRR, wraz z zespołem do spraw rewindykacji dzieł sztuki, na przełomie r. 1956/57 – do Paryża, gdzie był w kontakcie z Janem Cybisem; już jako emeryt otrzymał delegację IS PAN na Węgry; prywatnie wyjeżdżał do rodziny w USA. Był m. in. członkiem Tow. Naukowego Warszawskiego, a w Stow. Historyków Sztuki, przed i po wojnie, był wiceprezesem oddz. warszawskiego. Wyróżniony został tytułem «Warszawiaka roku».

S. należał do najlepszych znawców malarstwa polskiego XIX–XX w. Łączył wiedzę i pamięć wzrokową z wielkim wyczuciem wartości artystycznych. Był najwyżej cenionym ekspertem w tym zakresie (ekspertyzy zachowały się w B. IS PAN). Trudności miał natomiast z pisaniem, bo – przy bardzo plastycznym i pięknym języku – miał kłopoty z konstrukcją całości, brak mu też było systematyczności. W rezultacie nie udało mu się sfinalizować prac nad katalogami niektórych przygotowanych przez siebie wystaw. S. był człowiekiem prawym i uczynnym, łatwym w kontaktach, gorącym patriotą. Przez wiele lat chorował. Miał wszczepiony rozrusznik serca, cierpiał na silną cukrzycę i męczące owrzodzenie podudzia. Ciążył też na jego zdrowiu nałóg alkoholowy. Schyłek życia, po amputacji nogi, spędził na wózku. Zmarł dn. 9 XI 1980 w Warszawie, pochowany został na cmentarzu Powązkowskim. Był odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Niepodległości, Krzyżem Walecznych, po wojnie Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1947).

S. był dwukrotnie żonaty: w r. 1941 z Władysławą Owczarską, a w r. 1975 z Anną Podoską (zm. 1995), siostrą Wiktora (zob.), wdową po zamordowanym w Katyniu ppor. Józefie Połujanie. Z pierwszego małżeństwa miał synów: Jacka Stanisława (ur. 1943) i Jana Tomasza (ur. 1948).

S. miał czworo rodzeństwa; brat Jan, dyrektor Banku Ziemskiego w Pińsku, zginął wraz z synem Romanem w r. 1939, siostra Irena, zamężna Dąbrowska, nauczycielka, po śmierci męża została zakonnicą, brat Stanisław, dowódca 76. pp poległ 6 IX 1939 w bitwie w Milejowie koło Piotrkowa, brat Tadeusz pracował w Tow. «Ruch», a po wojnie w Elektrowni Warszawskiej.

 

Portret S-a przez Olgę Boznańską (olej., 1935) w Muz. Narod. w W.; Rysunek – karykatura Andrzeja Stopki; Pol. Bibliogr. Sztuki, I cz. 1, 2, II, III, IV cz. 1; W. Enc. Powsz. (PWN); Łoza, Czy wiesz, kto to jest? (uzupełnienia); – Grabowski W., Delegatura Rządu Rzeczypospolitej Polskiej na Kraj, W. 1995; Jaworska W., Tadeusz Makowski, Wr. 1964; taż, Tadeusz Makowski polski malarz w Paryżu, Wr. 1976; Kunert A. K., Rzeczpospolita Walcząca, wrzesień – grudzień 1939, W. 1993 (dot. Brata, Stanisława); Lorentz S., Muzeum Narodowe w Warszawie. Zarys działalności, „Roczn. Muz. Narod. w W.” T. 1: 1938; Manteuffel T., Uniwersytet Warszawski w latach wojny i okupacji. Kronika 1939/40–1944/45, W. 1948 s. 39; Ney-Krwawicz M., Komenda Główna Armii Krajowej 1939–1945, W. 1990 (dot. referatu «999»); Pol. życie artyst. w l. 1915–39 (fot.); toż za l. 1945–60; Walka o dobra kultury. Warszawa 1939–1945, Pod red. S. Lorentza, W. 1970; – Cybis J., Notatki malarskie. Dzienniki 1954–1966, W. 1980; Jarocki R., Rozmowy z Lorentzem, W. 1981; Makowski T., Pamiętnik, Oprac. W. Jaworska, W. 1961; Wiśniewski W., Ostatni z rodu. Rozmowy z Tomaszem Zanem, W.–Paryż 1989; Zakrzewska H. „Beda”, Niepodległość będzie twoją nagrodą, W. 1994 II; – „Tyg. Powsz.” 1981 nr 44; Warszawski Kalendarz Ilustrowany „Stolica” 1961 s. 82–3; „Życie Warszawy” 1980 nr 268, 274; – IS PAN: rkp. 70 (arch. IPS), rkp. 673, 703, 732 (A. Brodowski), rkp. 1067–38/7, 1351, 1455 (T. Makowski); Teczki osobowe S-a w: B. IS PAN, Muz. Narod. w W. i P., Stow. Historyków Sztuki; – Mater. Red. PSB: Ankieta Interpress.

Andrzej Ryszkiewicz

 
 

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Andrzej Wierzbicki

1877-06-07 - 1961-02-11
poseł na sejm II RP
 

Jadwiga Barańska

1935-10-21 - 2024-10-24
aktorka teatralna
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Jan Bogumił Sokołowski

1899-05-25 - 1982-04-07
zoolog
 

Adam Osser

1863-10-27 - 1932-09-09
kupiec
 

Władysław Szczepański

1877-05-21 - 1927-05-30
biblista
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.